El fetitxisme de la velocitat, per H. Pasqual - Revista Cresol

Vaya al Contenido

El fetitxisme de la velocitat, per H. Pasqual

Sumari > NOTÍCIES: Alló que ens preocupa
El fetitxisme de la velocitat
LA DESTRUCCIÓ DE L'HORTA DE VALÈNCIA
 
Honori Pasqual i Martí
 
Ho sabem però no ho practiquem ni ho hem incorporat al modus vivendi. Sabem com estem destruint irremeiablement el suport físic de la vida. L’agressió salvatge als ecosistemes naturals i a la natura no té parangó en cap etapa del passat històric, tanmateix persistim en la desfeta. Els governs de torn, sense distincions de colors, faciliten i promouen aquesta propensió destructora.
  
    És el cas del projecte d’ampliació de la V-21 en el tram d’Alboraia i València, projecte iniciat per l’anterior govern del PP, sense un veritable procés de participació, i ara, reprès pel nou govern que en el primer consell de ministres ha aprovat d’urgència el procediment d’expropiació de terrenys. Es tracta de l’ampliació a tres carrils, amb la destrucció de 80.000 metres quadrats d’horta sota la denominació d’Origen Xufa de València.
  
    El col·lectiu “Alboraia Horta i Litoral” que s’ha format per aturar aquest projecte del Ministeri de Foment, posa en valor el que significa l’horta. “L’Horta que envolta València és un paisatge viu, forma part d’un patrimoni mil·lenari, amb els seus camps, alqueries i barraques, les seues sèquies i un complex sistema de reg; representa els valors culturals, antropològics i tradicionals de la nostra identitat. L’Horta a més, constitueix un autèntic pulmó verd per a València i tota la seua àrea metropolitana, ens abasteix d’aliments frescos de qualitat i proximitat durant tot l’any, ens protegeix front al canvi climàtic i els riscos d’inundacions. I és el nostre aparell d’aire condicionat gratuït i ecològic.
  
Realment hi ha un cercle mafiós i depredador que condiciona l’economia i les decisions dels governs. Aquest “lobby” format per les empreses petrolieres, les constructores d’autovies, autopistes i corredors ferroviaris d’alta velocitat, i les factories de producció en sèrie de vehicles de motor han colonitzat l’imaginari de la ciutadania mitjançant el fetitxisme de la velocitat i les marques. Els governs no s’hi oposen; al contrari, hi col·laboren. El projecte d’ampliació de la V-21 n’és un exemple. Per això el col·lectiu proposa que “La classe política que ens governa ara, en lloc de buscar models de desenvolupament sostenible i accions per a desincentivar el transport privat per carretera, amb alternatives com un tren accessible i assequible, tant per a persones com per a mercaderies, pretén donar continuïtat a un model absolutament caduc i depredador que destruirà la nostra horta amb l’excusa del desenvolupament. Més carrils, perquè circulen més cotxes, no és una solució de futur. La ciutat de València no pot absorbir més transit”.
 
    Al mateix temps el col·lectiu “Aturem la destrucció de l’horta” proposa alternatives concretes. “La millor forma d’estalviar-nos el tercer carril de la V-21, és fomentar el transport públic, autobusos que connecten l’àrea metropolitana i sobretot el ferrocarril de rodalies, donant un servei que garantisca horaris i freqüències perquè les persones usuàries tornen a utilitzar-lo i, fins i tot, augmentar les xifres anteriors, amb la qual cosa es reduirien dràsticament els vehicles en circulació per la V-21 i evitaríem l’efecte crida que un tercer carril produiria en el tràfic rodat que, inevitablement, provocarà en un termini molt breu que aquesta política curta de mires, torne a considerar necessari un quart carril, en una espiral que en algun moment caldrà detindre”.
  
    Cal considerar que qualsevol agressió a l’horta és ineludiblement irreparable, ja no pot tornar a la situació anterior, per moltes causes que ara no podem analitzar. En tot cas la destrucció de la Punta, per l’ambició de l’autoritat portuària, n’és un exemple en negatiu del que no s’ha de fer.
  
    La fragilitat de l’ecosistema de l’Horta de València i la riquesa acumulada pel treball de moltíssimes generacions d’agricultors ens obliga a aturar el projecte d’ampliació de la V-21, i consensuar amb tots els afectats i amb totes les forces polítiques i socials qualsevol intervenció en l’horta. Perquè, o construïm un futur verd i sostenible, o ens caurà a sobre –i el llop ja ens ensenya les orelles- un futur cendrós, inhòspit i malastruc.                          
 
Copyright © 2018 Revista Cresol - Creado por SocialOpen
Regreso al contenido